Suflete Zbuciumate ~ Stefan Zweig

Cu totii am fost probabil macar o data in situatia de a fi iubiti si de a nu iubi. Ce ar trebui sa simtim atunci? Mila, deznadejde, neputinta sau pur si simplu nepasare?
Cand am inceput sa citesc cartea nici macar nu credeam ca o sa ajung sa vreau sa citec din ce in ce mai mult, ca si cum ceva ma atragea spre acele destine tragice. Putine carti reusesc cu adevarat acest lucru, iar ea a fost una dintre cele care au reusit. Primele randuri le citeam poate un pic plictisita dar ceva mi~a trezit simturile, un cuvant, un personaj, nu stiu ce anume m~a atras sa vreau mai mult si mai mult.
Un tanar locotenent pe nume Hofmiller intra fara sa vrea, condus doar de compasiune, in paienjenisul unei familii consumata de o tragedie. Tanara Edith cu picioarele paralizate isi aduce tatal in pragul disperarii, toata averea, toata sanatatea se duc pe capriciile acesteia, pentru a o face fericita pe cea care inainte de accident era cea mai vesela si plina de energie fetita.
Edith ajunge sa se indragosteasca de Hofmiller, lucru care il sperie in asa masura pe acesta incat vrea sa intrerupa orice legatua cu familia. Nemaivazand o alta solutie decide sa~si ia ramas bun de la doctorul Condor ~ cel ce o supune pe Edith la diferite tratamente. Poate mai lucid si cu experienta de viata, Condor, stie ce avea sa lase in urma Hofmiller daca chiar va pleca, o crima, o crima ce o va pe constiinta tota viata. Cu toate ca ajunge la ultimele puteri, cu o ultima sfortare si acum constient si el de urmari, hotaraste sa mai reziste un pic, un scurt timp. Si acum ajunge logodnicul lui Edith, pe care in sfarsit o priveste cu alti ochi, poate chiar incepe sa simta ceva pentru ea si totusi, temator de ce vor spune camarazii lui, de batjocuri, lucruri ce crede ca nu le poate suporta, neaga totul in fata acestora. De aici totul se scurge ca intr~un vis, este transferat cand de fapt intentia lui era de a se sinucide, Condor nu reuseste sa ajunga la bolnava sa~i explice tot ce facuse pana atunci Hofmiller si sa ceara acesteia iertare si numai daca o va obtine isi va tine promisiunea si se vor casatori indiferent daca picioarele vor ajunge sa o mai asculte sau nu. Aceasta simte ca nu mai are pentru ce sa traiasca si se sinucide, se arunca, asa cum incercase si de fata cu Hofmiller o data si cum acesta o visa deseori, de la terasa castelului in care locuia.

  1. De cand am simtit la acesta fata lipsita de vigoare chinul neputintei, orice brutalitate imi cauzeaza o stare de agitatie vecina cu ura si orice lipsa de aparare ma indeamna sa sar in ajutor.
  2. Pentru intaia oara incep sa~mi dau seama ca adevarata participare sufleteasca nu se  poate deschide si inchide ca un comutator electric ~ si ca aceluia care participa sufleteste la un destin strain i se rapeste ceva din libertatea propriului destin.
  3. Cel pe care soarta l~a ranit o data adanc, acela ramane pentru totdeauna usor de ranit.
  4. Dar pierdut fara scapare este cel iubit fara sa iubeasca la randul lui, caci masura si limita pasiunii sale nu se mai afla in el, ci dincolo de puterea sa, si orice vointa ramane nevolnica atunci cand altul te vrea.
  5. Nici o vina nu e uitata, cat timp constiinta stie de ea.

Un roman extraodinar, ce prezinta sufletul unui barbat altfel de cum eram obisnuiti: sincer si fara ocolisuri…

~ de aneresia pe 3 Octombrie, 2008.

4 răspunsuri to “Suflete Zbuciumate ~ Stefan Zweig”

  1. Mi-a fost şi mie recomandată cartea de către un coleg… nu contenesc să-i mulţumesc colegului pentru asta. O carte splendidă-cu trăiri, emoţii, schimbări de situaţie. Am regretat că s-a terminat. Şi astăzi mai regret!

  2. Foarte sensibila aceasta carte. Iti pot recomanda „Torentele vietii” – Anne Marie Desmarest , pe mine ,personal , m-a marcat acest roman .

    • Am citit de Anne Marie Desmarest Torente (nu-mi dau seama daca este vorba despre aceeasi carte, am incercat sa caut pe internet, dar nimic care sa ma lamureasca). Are 6 volume seria. Eu am reusit sa citesc pana la 5 inclusiv, nu mai stiu exact de ce nu am terminat-o, cred ca din lipsa de timp. Este o serie pe care mi-am propus sa o reiau cat de curand posibil. Am un fel de jurnal de citate si majoritatea sunt din cele 5 volume Torente. Mi-a placut foarte mult. Am mai avut un blog pe care l-am pierdut din cauza ca s-a inchis site-ul respectiv, acolo aveam trecute citatele. Cand imi va permite timpul le voi scrie si aici.

Lasă un răspuns

 
